Blogs

Parijs: hoe kunnen we verbinden in plaats van vergelden?

blog 5Heeft u afgelopen zaterdagochtend ook zo wezenloos naar uw beeldscherm zitten staren? Ongeloof, frustratie, woede, verdriet. De groeiende polarisatie in culturen beweegt zich naar een dieptepunt, met onafwendbare geweldsexplosies tot gevolg. Kunnen we dit nog keren?

Aangeslagen ben ik op zoek naar een alternatief antwoord, anders dan geweld. Kunnen we verbinding maken met mensen die in hun gedachten ruimte hebben voor radicaliserende gedachten? Kunnen we ze aanspreken, zodat hun intelligentie en capaciteiten op een constructieve manier benut worden?

Groeiende kloof

Één van de snelst groeiende trends van het laatste decennium is globalisering. Mensen, bedrijven en landen over de hele wereld zijn steeds meer met elkaar verbonden. Dat lijkt mooi. Uitwisseling van informatie, producten en talent biedt ongekende economische mogelijkheden voor bedrijven en consumenten. Op het gebied van cultuur, politiek en religie lijkt het democratiserende karakter van wegvallende grenzen echter een minder mooi effect te hebben. Er ontstaat een groeiende kloof in ontwikkeling, waarden en welvaart.

In het westen leven we al decennialang voor economische groei. Kapitaal. Onze toekomstvisie is er ook op gestoeld. Daartegenover staan culturen die historisch gezien hele andere normen en waarden hebben en deze economische drijfveren niet begrijpen. Zoals de Nederlandse anti-terreurexpert Peter Knoope het afgelopen zaterdag in een interview met de Belgische courant Knack treffende verwoordde: “Voor grote delen van de wereldbevolking gaat de wereld niet over morgen maar over gisteren: wat hebben we meegemaakt, wat is er in het verleden met mij en mijn cultuur, met mijn voorouders aan de hand geweest. Die honderden jaren van geschiedenis zijn de bagage op ieders rug. De toekomst is een fantasie.”

Westerse bedrijven kampen steeds meer met uitdagingen. Niet alleen in het bijhouden van snelle innovatie en het aantrekken van juist talent, maar ook in het innemen van een maatschappelijke positie. Want waar decennia lang winst een doel op zich was, breekt er nu (gelukkig) een tijd aan waarin winst als een resultante moet worden gezien. Een resultante van waardecreatie. Waarde voor de consument, de medewerker en de maatschappij. Bedrijven zullen steeds meer moeten fungeren als maatschappelijke en sociale instituten. Doen ze dat niet, dan zullen ze niet meer overleven.

Makelaar tussen verschillende culturen

In ogenschouw van de groeiende wereldproblematiek genomen een welkome beweging. Want zijn westerse bedrijven niet de ultieme afspiegeling van al datgene waar een groot deel van de wereld juist zo’n afkeer van heeft? En zou juist die verschuiving van welvaart naar geluk, welzijn en samenredzaamheid niet als instrument voor verbinding kunnen worden ingezet?

Westerse bedrijven zijn, als centrum van uitwisseling van talent, informatie en producten en de groeiende maatschappelijke rol, uitermate geschikt om de rol van makelaar tussen verschillende culturen op zich te nemen. Juist het werven en inzetten van talent uit een diversiteit aan culturen voor maatschappelijke doeleinden als antwoord op de werving van deze ‘talenten’ door terreurgroepen. Om verbinding te creëren, elkaar te leren begrijpen en verdraagzaamheid te stimuleren. Want de strijd zoals hij nu gaande is kunnen we nooit winnen. En zoals Johan Cruijff ooit al zei: als je niet kunt winnen, dan moet je zorgen dat je niet verliest.

4 tips om jezelf staande te houden in de gig economy

Als amateurmuzikant word ik regelmatig gevraagd om op te komen treden met mijn bandje. Dat noemen we een gig. Je komt, speelt de zaal plat (vanzelfsprekend!), vangt een gage en vertrekt een paar uur later weer. Op naar de volgende gig. Zo gaat de toekomst van werk er ook uitzien. Van gig naar gig. Op oproep. Korter, sneller. De vraag is niet of je hier blij van moet worden, maar hoe je ermee omgaat. Op die vraag probeer ik antwoord te geven in deze blog.

Afgelopen jaren zijn bedrijven als Uber, Airbnb, Lyft en Washio als paddenstoelen uit de grond geschoten. Platformen die goedkoop mensenwerk aanbieden op aanvraag, zoals vervoer, verblijf, take-out food en stomerij. Hieruit is de term ‘gig economy’ ontstaan. Freelancen krijgt daarmee een nieuwe dimensie. Veranderingen in werk zullen nog dynamischer worden. Misschien heb je straks wel 6 gigs tegelijk, die ook nog eens 6 verschillende talenten vereisen. En die niet in langdurige projectvormen zijn gegoten, maar in korte taken.

Het is een ontwikkeling die onomkeerbaar is. Het is mooi om te zien hoe de maatschappij verandert, maar tegelijk rijst de vraag: hoe houd je jezelf als freelancer staande in een tijd van toenemende flexibilisering? Hoe zorg je dat je klaar bent voor een toekomst waarin je als een soort roadrunner door het landschap van pop-up jobs heen snelt? En daarbij ook nog eens je geluk moet vinden. Hier zijn 4 tips die je daarbij wellicht kunnen helpen:

  1. Denk niet in ontlenen van waarde, maar in creëren van waarde

Het creëren van waarde is één van de meest onbegrepen en onderschatte kanten van innovatie. Maar het is tevens één van de belangrijkste. Veel mensen hanteren nog steeds als uitgangspunt: hoe kan ik geld verdienen? Laat commercie niet het doel worden, maar een resultante. Denk niet in halen, maar in brengen en aantrekken. Jouw waarde kan in een unieke of concurrerende competentie, dienst of product zitten, maar ook in een beleving die mensen bij jou of jouw bedrijf hebben. Zie jezelf eens als klant: waarom koop je iets? En stel dezelfde vraag aan je klant: waarom kopen zij bij jou? Gebruik de antwoorden als uitgangspunt voor het bepalen van jouw waarde.

  1. Zelfstandig betekent niet alleen: wees coöperatief

Combineer talenten , creativiteit, ervaring, financiën en infrastructuur. En leer van elkaar. Delen en gebruik maken van elkaar betekent dat je bereik in nieuwe diensten, producten en klanten toeneemt. “Ecosystems rule”, las ik laatst ergens. Net als in de natuur. We bewegen steeds meer van zelfredzaamheid naar samenredzaamheid, kijk maar om je heen. Deze beweging is zowel maatschappelijk, sociaal, professioneel als digitaal duidelijk zichtbaar aan het worden. Snap dat jij en/of je bedrijf een onderdeel vormen van een groter geheel. Netwerken en coöperaties zijn de toekomst: samen is niet alleen.

  1. Zorg dat je bedrijf geen fabriek meer is, maar een laboratorium: experimenteer en test.

De enige manier om erachter te komen wat werkt en wat niet is om te testen, te leren en te herhalen. Een goed businessplan en uitgebreid onderzoek kunnen je helpen, maar worden in een tijd van toenemende onzekerheid steeds meer een doel op zich. Om risico’s op falen uit te sluiten. En dat maakt je passief, traag en besluiteloos. Je kunt niks meer zeker weten. Omarm onzekerheid. Zorg dat je de juiste vragen kunt stellen in plaats van ze te beantwoorden. Exploreer, test, leer en stuur bij. Het maakt je snel en wendbaar en is de enige manier om te overleven in een continu veranderende maatschappij.

  1. Probeer niet het doel in leven te vinden, maar creëer het

Veel mensen worstelen omdat ze op zoek zijn naar dat ene hogere doel in leven en werken. Proberen om slechts dat ene doel te vinden is vaak de reden waarom we het gevoel hebben dat er iets ontbreekt. En dat gevoel zal toenemen als je straks die 6 verschillende gigs tegelijk moet doen. Laat daarom los dat al die gigs je een doel moeten bieden. Zet jezelf aan tot actie. Doe. Hoe meer je doet, hoe meer je duidelijkheid krijgt over dingen. Dus in plaats van te overdenken: start met ondernemen en begin nieuwe dingen. Je passies zullen je dan vanzelf tegemoet komen: “you can’t think your way into finding your life purpose; you have to do your way into it.” Zoals Nike het al jaren mooi verwoordt: Just Do It.

Al generaties lang creëren we wat we nodig hebben om te evolueren als mensheid. We breiden onze capaciteiten uit om continu sneller en verder reiken. Is dat goed of slecht? Eigenlijk is het niet van belang. Het is gewoon hoe het werkt. Dus laten we zorgen dat we er klaar voor zijn!blog4.jpg