4 tips om jezelf staande te houden in de gig economy

Als amateurmuzikant word ik regelmatig gevraagd om op te komen treden met mijn bandje. Dat noemen we een gig. Je komt, speelt de zaal plat (vanzelfsprekend!), vangt een gage en vertrekt een paar uur later weer. Op naar de volgende gig. Zo gaat de toekomst van werk er ook uitzien. Van gig naar gig. Op oproep. Korter, sneller. De vraag is niet of je hier blij van moet worden, maar hoe je ermee omgaat. Op die vraag probeer ik antwoord te geven in deze blog.

Afgelopen jaren zijn bedrijven als Uber, Airbnb, Lyft en Washio als paddenstoelen uit de grond geschoten. Platformen die goedkoop mensenwerk aanbieden op aanvraag, zoals vervoer, verblijf, take-out food en stomerij. Hieruit is de term ‘gig economy’ ontstaan. Freelancen krijgt daarmee een nieuwe dimensie. Veranderingen in werk zullen nog dynamischer worden. Misschien heb je straks wel 6 gigs tegelijk, die ook nog eens 6 verschillende talenten vereisen. En die niet in langdurige projectvormen zijn gegoten, maar in korte taken.

Het is een ontwikkeling die onomkeerbaar is. Het is mooi om te zien hoe de maatschappij verandert, maar tegelijk rijst de vraag: hoe houd je jezelf als freelancer staande in een tijd van toenemende flexibilisering? Hoe zorg je dat je klaar bent voor een toekomst waarin je als een soort roadrunner door het landschap van pop-up jobs heen snelt? En daarbij ook nog eens je geluk moet vinden. Hier zijn 4 tips die je daarbij wellicht kunnen helpen:

  1. Denk niet in ontlenen van waarde, maar in creëren van waarde

Het creëren van waarde is één van de meest onbegrepen en onderschatte kanten van innovatie. Maar het is tevens één van de belangrijkste. Veel mensen hanteren nog steeds als uitgangspunt: hoe kan ik geld verdienen? Laat commercie niet het doel worden, maar een resultante. Denk niet in halen, maar in brengen en aantrekken. Jouw waarde kan in een unieke of concurrerende competentie, dienst of product zitten, maar ook in een beleving die mensen bij jou of jouw bedrijf hebben. Zie jezelf eens als klant: waarom koop je iets? En stel dezelfde vraag aan je klant: waarom kopen zij bij jou? Gebruik de antwoorden als uitgangspunt voor het bepalen van jouw waarde.

  1. Zelfstandig betekent niet alleen: wees coöperatief

Combineer talenten , creativiteit, ervaring, financiën en infrastructuur. En leer van elkaar. Delen en gebruik maken van elkaar betekent dat je bereik in nieuwe diensten, producten en klanten toeneemt. “Ecosystems rule”, las ik laatst ergens. Net als in de natuur. We bewegen steeds meer van zelfredzaamheid naar samenredzaamheid, kijk maar om je heen. Deze beweging is zowel maatschappelijk, sociaal, professioneel als digitaal duidelijk zichtbaar aan het worden. Snap dat jij en/of je bedrijf een onderdeel vormen van een groter geheel. Netwerken en coöperaties zijn de toekomst: samen is niet alleen.

  1. Zorg dat je bedrijf geen fabriek meer is, maar een laboratorium: experimenteer en test.

De enige manier om erachter te komen wat werkt en wat niet is om te testen, te leren en te herhalen. Een goed businessplan en uitgebreid onderzoek kunnen je helpen, maar worden in een tijd van toenemende onzekerheid steeds meer een doel op zich. Om risico’s op falen uit te sluiten. En dat maakt je passief, traag en besluiteloos. Je kunt niks meer zeker weten. Omarm onzekerheid. Zorg dat je de juiste vragen kunt stellen in plaats van ze te beantwoorden. Exploreer, test, leer en stuur bij. Het maakt je snel en wendbaar en is de enige manier om te overleven in een continu veranderende maatschappij.

  1. Probeer niet het doel in leven te vinden, maar creëer het

Veel mensen worstelen omdat ze op zoek zijn naar dat ene hogere doel in leven en werken. Proberen om slechts dat ene doel te vinden is vaak de reden waarom we het gevoel hebben dat er iets ontbreekt. En dat gevoel zal toenemen als je straks die 6 verschillende gigs tegelijk moet doen. Laat daarom los dat al die gigs je een doel moeten bieden. Zet jezelf aan tot actie. Doe. Hoe meer je doet, hoe meer je duidelijkheid krijgt over dingen. Dus in plaats van te overdenken: start met ondernemen en begin nieuwe dingen. Je passies zullen je dan vanzelf tegemoet komen: “you can’t think your way into finding your life purpose; you have to do your way into it.” Zoals Nike het al jaren mooi verwoordt: Just Do It.

Al generaties lang creëren we wat we nodig hebben om te evolueren als mensheid. We breiden onze capaciteiten uit om continu sneller en verder reiken. Is dat goed of slecht? Eigenlijk is het niet van belang. Het is gewoon hoe het werkt. Dus laten we zorgen dat we er klaar voor zijn!blog4.jpg

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s